Polisolokaty a ochrona konsumentów Jakie prawa przysługują klientom

Polisolokaty a ochrona konsumentów: Jakie prawa przysługują klientom?

Polisolokaty przez lata stanowiły popularne instrumenty finansowe. Niestety z biegiem czasu okazało się, że zamiast przynosić klientom zyski, doprowadziły do znacznych strat związanych ze skomplikowaną konstrukcją umów, wysokimi opłatami likwidacyjnymi i brakiem transparentności w zakresie ryzyka inwestycyjnego. Co aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące ochrony konsumentów, działania UOKiK oraz orzecznictwo sądów mówią na temat polisolokat?

Co warto wiedzieć o polisolokatach?

Polisolokaty to umowy ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym (UFK). Ich założeniem było jednoczesne zapewnienie klientom ochrony ubezpieczeniowej i przynoszenie im zysku. Jednak okazało się, że w rzeczywistości generują głównie straty związane z pokrywaniem licznych opłat i prowizji. Ubezpieczyciele potrącają bowiem znaczną część wpłaconych przez klienta środków z tytułu „opłat likwidacyjnych”, które czasem osiągają wysokość nawet 100% składek. Wiele osób, które zdecydowały się na zawarcie umowy polisolokaty straciło ogromne sumy pieniędzy. Na szczęście obecne orzecznictwo sądowe potwierdza, że możliwe jest odzyskanie należnych środków. Jeśli dotyczy Cię ten problem, możesz skorzystać z pomocy, jaką oferuje Kancelaria Radcy Prawnego w Poznaniu i poznać więcej szczegółów.

Ochrona konsumentów i postanowienia niedozwolone w polisolokatach

Na problematykę polisolokat warto patrzeć z perspektywy przepisów dotyczących praw konsumentów. Oceny zapisów umownych dokonuje się przede wszystkim pod kątem art. 3851 § 1 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z nim, postanowienia, które nie zostały z konsumentem uzgodnione indywidualnie, nie są wiążące wówczas, gdy kształtują jego obowiązki i prawa sprzecznie z dobrymi obyczajami i w sposób rażący naruszając jego interesy. Znajduje to zastosowanie w odniesieniu do umów polisolokat głównie ze względu na to, że zazwyczaj zawierane były one na podstawie wzorców. Potwierdzenie niezgodności działań ubezpieczycieli z prawem stanowią liczne decyzje wydane w tym zakresie przez Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK nałożył dotkliwe kary na liczne instytucje finansowe m.in. w związku ze sprzedażą polisolokat bez informowania klientów o ryzyku inwestycyjnym, a także o wysokich kosztach rezygnacji.

Prawa konsumenta – jak odzyskać pieniądze z polisolokaty?

Dobrą wiadomością dla osób, które zdecydowały się na zawarcie umowy polisolokaty jest to, że możliwe jest skuteczne odzyskanie utraconych środków. Pierwszym krokiem ku temu jest złożenie wypowiedzenia. Jeśli ubezpieczyciel wypłaci tylko część oszczędności, a reszta zostanie potrącona np. z tytułu opłaty likwidacyjnej, wówczas konieczne jest dochodzenie zwrotu pieniędzy na drodze sądowej. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika. Wsparcie w postępowaniach oferuje Kancelaria Ruskowiak, a możliwość skutecznego odzyskania środków potwierdzają liczne orzeczenia sądów, które świadczą o skutecznej ochronie konsumentów.

Obecna linia orzecznicza oraz działania instytucji takich jak UOKiK pokazują, że konsumenci mają realne szanse na odzyskanie środków utraconych w wyniku zawarcia niekorzystnych umów polisolokat. Kluczowe jest jednak szybkie podjęcie odpowiednich kroków prawnych i skorzystanie z profesjonalnego wsparcia, które zwiększa szanse na skuteczne dochodzenie roszczeń.