Zdarzają się sytuacje, że wypłacona przez ubezpieczyciela kwota odszkodowania wydaje nam się zaniżona lub też nawet otrzymujemy decyzję odmowną. W wyżej wymienionym przypadku przysługuje nam jednak możliwość odwołania. Jak to zrobić?
Kiedy napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?
Wypłacenie zbyt niskiej kwoty czy też w ogóle odmowa wydania pieniędzy ze strony ubezpieczyciela nie jest niczym nowym. Niestety, takie sytuacje zdarzają się na porządku dziennym, jednak nie jesteśmy wtedy bezsilni. Zgodnie z obowiązującym prawem mamy możliwość złożenia odwołania od decyzji ubezpieczyciela. Zanim jednak to zrobimy bardzo ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia, które otrzymujemy w momencie wykupienia polisy. To właśnie tam możemy często znaleźć odpowiedź na pytanie: dlaczego kwota, którą otrzymałem jest taka mała lub dlaczego ubezpieczyciel nie wypłacił mi żadnych środków? Warto też jest zaznajomić się z obowiązującym prawem – w takim wypadku, zamiast poszukiwać informacji na przysłowiową “własną rękę” lepiej skontaktować się ze specjalistą. W jakich sytuacjach zazwyczaj mamy wątpliwości co do wielkości świadczenia, które otrzymaliśmy? Może być to związane chociażby z określeniem wartości naszego samochodu, z momentu zanim doszło do wypadku, nieodpowiedni, wycenianiem szkody z OC lub AC lub wypłacenie, w naszym mniemaniu zbyt niskiego świadczenia za uszczerbek na zdrowiu, którego doświadczyliśmy.
Termin na odwołanie od decyzji ubezpieczyciela
Osoba, która planuje skorzystać z polisy powinna pamiętać o kilku istotnych datach. Pierwszą z nich jest termin na zgłoszenie szkody, który zazwyczaj mieści się w przedziale od 3-7 dni. Niedotrzymanie określonego w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia czasu może skutkować tym, że ubezpieczyciel nie wypłaci nam odszkodowania, co jest zgodne z prawem. Zasadniczo na złożenie samego odwołania mamy 3 lata, chyba, że szkoda była następstwem czynu niedozwolonego – wtedy mamy aż 10 lat na odwołanie. Jeśli jednak doszło do niej w wyniku przestępstwa to czas ten wydłuża się aż do 20 lat. Warto podkreślić, że ubezpieczyciel na ustosunkowanie się do naszego pisma ma jedynie 30 dni lub w przypadku gdy sytuacja jest wyjątkowo skomplikowana okres ten wydłuża się do 60 dni. Odwoływać się od decyzji możemy zarówno telefonicznie, mailowo lub też pisemnie. Co jednak będzie najskuteczniejsze?
Odwołanie – i co dalej?
Pomimo tego, że zazwyczaj mamy możliwość złożyć odwołanie na kilka sposobów, najlepiej jest zrobić to pisemnie – nasza kancelaria wesprze Cię w odwoływaniu się od decyzji od ubezpieczyciela tworząc między innymi tego typu dokument. Jego profesjonalne przygotowanie zwiększa szanse powodzenia i uznania naszego sprzeciwu przez ubezpieczalnię. Jeśli jednak odwołanie nie zostanie uznane możemy, zanim wkroczymy na drogę sądową, wnieść skargę do Rzecznika Ubezpieczonych. W sytuacji, gdy i to nie da zamierzonego rezultatu wnoszone jest powództwo przeciwko ubezpieczalni.
Wypłata świadczeń w ramach ubezpieczenia często może budzić duże wiele kontrowersji. W sytuacji, kiedy planujemy odwoływać się od decyzji, która została wydana warto jest od początku poszukać profesjonalnego wsparcia.